Eglės Einikytės-Narkevičienės keramikos darbų paroda „Tyras“

2015 metų spalio 27 dieną (antradienį) 17.00 valandą galerijoje „Aukso pjūvis“ (adresas: Verslo lyderių centras BLC, K. Donelaičio g. 62, Kaune) atidaroma Eglės Einikytės–Narkevičienės keramikos paroda „Tyras“.

Ši paroda susiformavo, kai 2015 metais dailininkei buvo paskirta valstybinė stipendija, suteikianti Lietuvos kultūros ir meno kūrėjams galimybę realizuoti savo kūrybinius projektus. Taip buvo suformuota teminė paroda „Tyras“, kurioje paliečiamos individualiai išjaustos, šiuolaikinei visuomenei aktualios tarpusavio santykių, santykių su gamta temos. Kūriniams pasitelkdama kontrastingos raiškos medžiagas – akinamai baltą, australišką porcelianą ir sunkią šamoto masę, keramikė sukūrė išraiškingus, savita estetika išsiskiriančius objektus.

Kaip teigia dailėtyrininkė Deima Žuklytė, – „Eglę Einikytę–Narkevičienę sunku apibūdinti vien tik keramikės vardu, tiksliau menininkę būtų vadinti keramike–filosofe, kuriančia daugiasluoksnius, prisodrintus simbolinių prasmių ir atvirus interpretacijoms kūrinius. Jos darbuose vyrauja platus meninės raiškos spektras, apimantis tiek dekoratyvinės ar utilitarinės paskirties, tiek meninę keramiką, kurioje dailininkė vaizduoja stilizuotas antropomorfines ir zoomorfines figūras“.

E. Einikytė–Narkevičienė naudoja ne vien tradicines, keramikoje įprastas medžiagas –  dailininkė savo kūrinius papildo netikėtais junginiais su medžiu, metalu, veidrodžiais, taip keramiką priartindama prie skulptūros. Ši jungtis natūraliai įsilieja į kūrinių plastiką, tad iš pirmo žvilgsnio gali būti net nepastebima. Daugelyje E. Einikytės–Narkevičienės skulptūrėlių išryškėja žmogaus ar gyvūno figūrų ir geometrinių kūnų priešprieša. Kubai bei stačiakampiai gretasieniai įspraudžia gyvų būtybių kūnus į nepatogias situacijas ir kartu metaforiškai nusako menininkės suformuotą pastarųjų vidinę būseną.

Eglės Einikytės-Narkevičienės keramikos darbų paroda „Tyras“
Eglė Einikytė-Narkevičienė. Tyras

Vaizduodama žmones, dailininkė naudoja stilizaciją, kuri padeda atsisakyti lytį, amžių, asmeninius bruožus apibūdinančių detalių – personažai tampa universalūs, tad tokiu būdu žiūrovas gali tapatintis su kiekvienu iš jų. Įdomu, jog gyvūnų figūros nėra apibendrinamos, o savo saldžiu realistiškumu primena prancūzų rokoko paveiksluose vaizduojamus žvėrelius. Dėl šios strategijos išryškėja kontrastas tarp sveikų, gyvybingų gyvūnų ir buvusių gyvų, o dabar tik yrančių subjektų. E. Einikytės–Narkevičienės kūriniuose dažnai sutinkami tradiciniai, dailės istorijoje paplitę ikonologinę reikšmę turintys simboliai. Kūrinyje „Tyras“, pagal kurį pavadinta ir pati paroda, menininkė pasitelkia avino (jėga, tikslo siekimas), avių (naivumas, paklusnumas) ir avinėlio (nekaltumas) simbolius. Jei atsižvelgsime į krikščionišką ikonografiją, avinėlio vaizdavimas raudona spalva virsta nuoroda į kankinystę ir aukojimą. Kita vertus, nuo seniausių laikų raudona laikoma agresyvia gyvybingumo, meilės, žūtbūtinės kovos spalva. Taigi visą kompoziciją galima perskaityti ir kaip krikščionišką siužetą, ir kaip šiuolaikinėje visuomenėje egzistuojančią atskirties problematiką liečiantį kūrinį, keliantį klausimus apie kitoniškumą bei paklusnumą.

Keramikę Eglę Einikytę–Narkevičienę galima laikyti simbolizmo krypties tradicijų tęsėja. Kaip ir XIX a. pabaigos simbolistų, taip ir šios dailininkės kūryboje vyrauja nevienalytė raiška nuo natūralizmo iki stipraus stilizavimo. Be to, menininkės darbuose gausu iracionalių vaizdinių, netrūksta mirties motyvų, dažnas nerimas, melancholija ir kiti stiprūs emociniai išgyvenimai. Visa tai perteikiama turtinga, individualia simbolių kalba, kuri virsta „tiltu“ tarp dailininkės ir žiūrovo.

Parodos kuratorė Rūta Marija Purvinaitė

Paroda veiks iki 2015 metų lapkričio 23 dienos.

Maloniai kviečiame apsilankyti.