Išmaniųjų telefonų naudojimosi vairuojant statistika

Kadangi JAV išmaniuosius telefonus turi apytiksliai 71,50% gyventojų ir ji užima trečiąją vietą pasaulyje (pirmąją ir antrąją vietas dalinasi Kinija ir Indija atitinkamai – nepamirštant, kad tokiose šalyse kaip Kinija ar Indija yra bene penkis kartus daugiau gyventojų nei JAV) pagal išmaniuosius telefonus turinčių vartotojų skaičių, nenuostabu, kad ir autoįvykių, kurie įvyksta dėl naudojimosi išmaniaisiais telefonais vairavimo metu, mastai yra didžiuliai.

Dėl šios priežasties iki šiol yra atlikta daugybė apklausų ir tyrimų, kurių metu buvo bandoma nustatyti, koks yra išmaniųjų telefonų poveikis vairuotojams. PriedaiMobiliems.lt šiandien pasidalina labai naudinga informacija (2019 m. JAV statistika), kuria remiantis galima lengviau suprasti, kokia yra didelė išmaniųjų telefonų įtaka žmogui ir kaip neatsakingas išmaniųjų telefonų naudojimas gali paveikti mūsų gyvenimą.

2019 m. statistika ir apklausų duomenys

„The Zebra“ atliko apklausą, kurios metu buvo bandoma nustatyti, kaip SMS žinučių rašymas mobiliuoju telefonu vairavimo metu veikė vairuotojus.

  • 38% respondentų (18-24 m.) nurodė, kad jų žinios apie įstatymus, susijusius su SMS žinučių rašymu vairavimo metu, yra „geros“.
  • 55% iš tų pačių respondentų manė, kad visoje JAV yra neteisėta vairuojant naudotis mobiliuoju telefonu rašant žinutes ar atliekant kitus panašius veiksmus.
  • 36% respondentų (18-24 m.) pripažino rašantys SMS žinutes vairavimo metu.
  • Iš tų, kurie pripažino rašantys SMS žinutes vairavimo metu, 51% teigė, kad jie „gerai“ arba „puikiai“ susipažinę su įstatymais.
  • 48% respondentų teigė, jog jie manė, kad vairavimas apsvaigus nuo alkoholio buvo pavojingesnis nei vairavimas naudojantis mobiliuoju telefonu. Tačiau abu veiksniai gali nulemti mirtimi pasibaigiančius autoįvykius.
  • 48% apklaustųjų teigė manę, jog vairavimas apsvaigus nuo alkoholio yra bene toks pats pavojingas kaip ir naudojimasis mobiliuoju telefonu vairuojant.

Jaunesnio amžiaus vairuotojai, kurie pripažino vairavimo metu rašantys SMS žinutes arba jas skaitantys, buvo beveik du kartus labiau linkę ir toliau naudotis mobiliaisiais telefonais vairuojant nei kiti respondentai, du kartus padidinant tikimybę patekti į autoįvykį.

Naudojimasis GPS ir SMS žinučių siuntimas reikalauja labai panašių veiksmų, t.y. konkrečios užduotys turi būti atliktos rankų pagalba. Tačiau naudojimasis GPS navigacine sistema įprastai visuotinai yra pripažįstama kaip normali praktika, lyginant su SMS žinučių rašymu – nepaisant fakto, jog abu veiksniai nulemia autoįvykius. Dėl šios priežasties vairuotojai turėtų pasitelkti keletą priemonių.

Viena iš jų yra automobilinis mobiliojo telefono laikiklis (https://priedaimobiliems.lt/149-automobiliniai-laikikliai). Jo pagalba vairuotojui nereikia savo rankose laikyti mobiliojo telefono. Tuo tarpu, jei norima naudotis GPS sistema, koordinates (kelionės tikslą) į navigacijos sistemą reikia įvesti dar prieš pradedant kelionę. Lygiai tas pats pasakytina ir apie skambučius – tam vairuojant privalo būti naudojama laisvų rankų įranga. Šie labai elementarūs ir paprasti veiksmai reikšmingai sumažina autoįvykių tikimybę.

  • 60% respondentų teigė, kad jie vairuojant reguliariai naudojasi GPS mobiliosiomis programėlėmis.
  • Tik 7% apklaustųjų, kurie taip pat vairuojant naudojosi GPS programėlėmis, nurodė, jog jie manė, kad tai daryti yra kur kas pavojingiau nei naudotis mobiliuoju telefonu SMS žinučių rašymui.

2012-2018 m. statistika ir apklausų duomenys

Žemiau pateikta informacija yra iš „National Highway Traffic Safety Association“, „National Safety Council“ ir jau minėto „The Zebra“ ataskaitų.

SMS žinučių rašymo ir vairavimo įstatymai bei faktai

JAV 47 valstijose SMS žinučių rašymas yra uždraustas įstatymų. Tuo tarpu tik 16 valstijų yra visiems vairuotojams uždraudusios naudoti rankomis laikomus prietaisus ir laisvų rankų įrangą.

  • Šalies mastu nelaimės, kurios buvo susijusios su SMS žinučių rašymu vairuojant, sudarė 9% visų autoįvykių.
  • 7% vairuotojų naudojasi savo mobiliaisiais telefonais vos tik jiems atsiranda tokia galimybė.
  • Atsakymas į SMS žinutę vairuojant vairuotoją išblaško apytiksliai penkioms sekundėms. Važiuojant apytiksliai 90 km/val. greičiu, tai yra pakankamas laiko tarpas nuvažiuoti atstumą, prilygstantį futbolo stadionui.
  • SMS žinučių rašymas vairuojant 400% sumažina laiką, kurį vairuotojas praleidžia žiūrėdamas į kelią.
  • JAV 2017 m. naudojimasis mobiliaisiais telefonais vairuojant sukėlė apytiksliai 1,5 mln. autoįvykių.

Autoįvykiai, pasibaigiantys mirtimi

  • 14% mirtimi pasibaigusių autoįvykių buvo susiję su mobiliaisiais telefonais.
  • 14% mirčių vairuojant, kurios buvo susijusios su dėmesio atitraukimu, buvo priskiriamos naudojimuisi mobiliaisiais telefonais vairavimo metu.
  • 2018 m. 4637 žmonės mirė autoįvykiuose dėl mobiliųjų telefonų naudojimo.
  • Nežiūrint į tai, kad autoįvykiai, pasibaigiantys mirtimi, turi didžiulę įtaką aplinkinių žmonių gyvenimui, tokios nelaimės taip pat sukėlė apytiksliai 129 mln. USD nuostolių – arba 15% visų nuostolių, kurie kilo dėl motorinių transporto priemonių autoįvykių.

Statistika, palyginanti SMS žinučių rašymą vairuojant ir vairavimą apsvaigus nuo alkoholio

  • Vairavimas rašant SMS žinutes yra pasižymintis šešis kartus didesne tikimybe patekti į autoįvykį nei vairavimas apsvaigus nuo alkoholio.
  • Vyrai apytiksliai keturis kartus dažniau vairuoja apsvaigę nuo alkoholio nei moterys, tačiau moterys vairuodamos kur kas dažniau naudojasi savo mobiliuoju telefonu rašant SMS žinutes.
  • Vairavimas apsvaigus nuo alkoholio kasmet nulemia apytiksliai 10 000 mirtimi pasibaigiančių autoįvykių.
  • Naudojimasis mobiliuoju telefonu vairuojant – nepaisant to, ar tai būtų rankomis laikomas mobilusis telefonas, ar naudojimasis mobiliuoju telefonu laisvų rankų įrangos pagalba – sumažina vairuotojo reakcijos laiką bene taip pat kaip ir tuomet, kai kraujyje alkoholio koncentracija būna 08%.

Jaunimo ir brandesnio amžiaus žmonių vairavimo įpročiai

  • Vairuotojai, kurių amžius yra tarp 20 ir 29 m., dažniausiai nurodydavo besinaudojantys savo mobiliaisiais telefonais vairavimo metu.
  • 40% jaunų vairuotojų teigė, kad jie yra važiavę automobilyje, kuomet vairuotojas naudojosi savo mobiliuoju telefonu ir dėl to pateko į autoįvykį.
  • Naršymas internetiniuose tinklalapiuose yra dar vienas iš vairuotojus vairavimo metu blaškančių veiksnių. Apytiksliai 19% vairuotojų – įskaitant ir jaunimą – vairuodami naudojosi savo mobiliuoju telefonu tam, kad galėtų naršyti internetiniuose tinklalapiuose.
  • Beveik viena trečioji vairuotojų (18-64 m.) pripažino, kad vairuodami jie labai dažnai rašo SMS žinutes ir el. laiškus.

Kaip dėl išsiblaškymo vairuojant gaunamos baudos paveikia draudimo kainą?

Vairuotojams, kurie dėl išsiblaškymo vairuojant (t.y. dėl SMS žinučių rašymo ar kitokio mobiliojo telefono naudojimo vairavimo metu) gauna baudą, automobilio draudimas JAV 2011 m. apytiksliai padidėjo 0.2%. Tai reiškia, kad vidutiniškai per metus jiems draudimas padidėjo 3 USD. Tuo tarpu 2019 m. už tokius pačius pažeidimus draudimo kaina vairuotojams padidėja iki 16% arba 226 USD per metus. Ir šis procentas gali padvigubėti, jei vairuotojas gauna dar vieną baudą.

  • Draudimo taikomos „nuobaudos“ vairuotojams, kurie vairuodami naudojasi savo mobiliaisiais telefonais, JAV išaugo bene 8 000%.
  • 2017 m. pabaigoje draudikai visose JAV valstijose „nubaudė“ vairuotojus, gavusius tokio pobūdžio baudas. Tuo tarpu 2011 m. tik 10 valstijų draudikai padidino draudimo kainą tiems vairuotojams, kurie buvo gavę tokias baudas.
  • Visoje šalyje „nuobaudos“ už tokius pažeidimus vairuotojams skiriasi apytiksliai nuo 2,51 USD (Niujorkas), iki 681 USD (Mičiganas). Kai kuriuose miestuose „nuobaudos“ gali siekti ir 2 000 USD.

Visi šie skaičiai rodo, kad vairavimas naudojantis mobiliaisiais telefonais yra labai didelė ir opi problema – ne tik JAV, tačiau ir visame pasaulyje. Kuo išmanieji telefonai tampa svarbesni mūsų kasdieniam gyvenimui, tuo labiau daugėja autoįvykių, kuriuos nulemia naudojimasis šiais nuo mūsų kasdienybės neatsiejamais technologiniais įrenginiais. Todėl kiekvienas vairuotojas privalo elgtis atsakingai ir suprasti, kad jo veiksmai dalyvaujant eisme turi tiesioginės įtakos ne tik vairuojančiam, tačiau ir keleiviams bei kitiems eismo dalyviams.