Tarptautinė prekyba: 4 įdomūs faktai apie pasaulinę prekybą

Pasaulinėse diskusijose apie tarptautinę prekybą esama paradokso. Dar niekada nebuvo lengviau prekiauti tarptautiniu mastu, tačiau pasaulinė prekyba yra menkai suprantama. Vartotojai gali apsilankyti tokioje platformoje kaip „eBay“, išsirinkti prekę iš kitos šalies, sumokėti ir laukti, kol ji bus atvežta. Tačiau kai pasaulio lyderiai diskutuoja apie prekybos atvirumą ir apribojimus, jie dažnai kalba taip, tarsi per pastaruosius šimtą metų realioje prekyboje niekas nepasikeitė. Diskusijų metu vis dar kalbama apie muitus, ir vyrauja nuomonė, kad prekyba yra vieno produkto, pagaminto vienoje gamykloje, eksportas iš vienos šalies į kitą.

Tikrovėje už pirkinio jau minėtame „eBay“ ar bet kurio kito tarptautinio sandorio slypi daug sudėtingesnė prekyba. Vienas vartotojo pirkinys paskatina kitus sandorius – nuo tiekėjo iki platformos ir logistikos paslaugų teikėjų. Tuo tarpu mažos ir didelės įmonės valdo tuos pačius procesus kur kas didesniu mastu ir integruoja juos į savo gamybos grandines. Todėl už produktus iš viso pasaulio galime gauti daugiau ir mokėti mažiau nei bet kada anksčiau. Nenuostabu, kad prekybos dalis išreikšta pasaulinio BVP procentais didėja.

Keletas įdomių faktų

1. Prekių ir paslaugų prekybos apimtys daug didesnės nei bet kada anksčiau. Nuo 1983 m. pasaulinis prekių eksportas smarkiai išaugo – nuo 1,6 trilijono eurų net iki 16,4 trilijono eurų. Be to, paslaugų prekybos vertė siekia 5,27 trilijono eurų, nors yra nuomonių, kad šis skaičius yra kur kas didesnis. Taigi, vertinant prekybą kaip importą ir eksportą, vidutiniškai vienam žmogui per metus pasaulyje tenka 6 250 eurų. Kartu su pasauline prekyba didėja ir pasaulinis BVP.

2. Pasaulinėje prekyboje aktyviai dalyvauja daugiau šalių. Smarkiai išaugo Azijos eksporto dalis. Kinijos prekybos apimčių augimas visiems gerai žinomas – remiantis JAV prekybos duomenimis, bendra abiejų šalių prekyba išaugo nuo 4,46 mlrd. eurų 1980 m. iki 589 mlrd. eurų 2018 m. Yra ir kitų pavyzdžių: Pietų Korėja dabar yra viena iš dešimties didžiausių pasaulio eksportuotojų, o Indijos dalis pasaulinėje prekyboje paslaugomis nuo 1995 m. iki 2018 m. padidėjo septynis kartus. Didelis augimas būdingas ir kai kurioms atskiroms šalims kituose regionuose, pavyzdžiui, nuo 1994 m. JAV ir Meksikos prekyba išaugo trigubai, o nuo 2004 m. panašiai augo ir Lenkijos bei ES šalių prekyba. Tuo tarpu išsivysčiusių šalių prekybos apimtys toliau auga, nors jų dalis pasaulinėje prekyboje sumažėjo. Akivaizdu, kad kai kurioms šalims prekybos apimčių didinimas tebėra iššūkis.

3. Tarptautinė prekyba neapsiriboja tik užbaigtais gaminiais. Vieną automobilį sudaro apie 30 000 sudedamųjų dalių. Daugiau nei pusė Jungtinėje Karalystėje pagamintuose automobiliuose esančių dalių yra importuojamos. Be to, tikėtina, kad automobilis tarptautiniu lygmeniu bus tiekiamas kartu su kitomis paslaugomis, kurios apima garantiją ir aptarnavimą. Įmonės, tiekiančios dalis, gali būti tokios pat svarbios pasaulio ekonomikai kaip ir automobilių gamintojai. Automobilių pramonė yra viena iš pasaulinių vertės grandinių pavyzdžių, kuri apytikriais skaičiavimais, sudaro 70 % pasaulinės prekybos.

4. Yra daugiau prekybą reglamentuojančių taisyklių ir reglamentų. 1995 m. įsteigus Pasaulio prekybos organizaciją, tarptautinis prekybos taisyklių rinkinys išsiplėtė ir dabar apima ne tik prekių tarifus, bet ir taisykles, paslaugas ir intelektinę nuosavybę. Po to labai padaugėjo laisvosios prekybos susitarimų tarp dviejų ar daugiau šalių. Šiuose susitarimuose panaikinami muitų tarifai, tačiau į juos įtraukiami ir reikalavimai dėl vidaus reguliavimo. Šalies viduje padaugėjo su prekių ir paslaugų teikimu susijusių taisyklių, ypač išsivysčiusiose šalyse, kurios dažnai remiasi tarptautinių institucijų nustatytais standartais. Taigi, prekybos apimtys didėja, tačiau tai yra reguliuojama prekyba, o ne vadovėlinė laisvoji prekyba.

Pabaigai

Atgyvenęs mąstymas nėra naudingas pasaulinei prekybai. Nepaisant prekybos augimo, susirūpinimas kyla ir tarp daugelio šalių politikų ir visuomenės narių, kurių manymu didžiųjų gamyklų užsidarymas jų šalims reiškia nuostolius. Kyla pavojus prarasti prekybos naudą, nes tik nedaugelis gali ją tinkamai paaiškinti. Todėl panašu, kad atėjo laikas atnaujinti prekybos taisykles ir naujai pažvelgti į pačią prekybą ir jos naudą.

Daugiau: Deklarantai.lt